Anne-Mette Barfod

Cand.polit & journalist

Telefon 30119693

Anne-Mette Barfod er cand.polit med overbygning fra Journalisthøjskolen. Hun er forfatter, redaktør, kommunikationsrådgiver og formidler og har i mange år holdt kurser i personlig branding, positiv kommunikation og gennemslagskraft.

Anne-Mette Barfod


  • har skrevet bogen 'Ildsjæle' sammen med professor Eva Boxenbaum fra CBS. Boxenbaum forsker i, hvad der skal til for at skabe permanente forandringer i organisationer og i samfundet. Bogen udkommer i foråret 2024.

  • var som kommunikationsrådgiver med til at lancere projekt 'Forskerspirer' i samarbejde med Forskningsministeriet, da Jytte Hilden var minister. Læs anbefaling fra Jytte Hilden her.

  • har arbejdet for Copenhagen Science City med etablering af website, for Magasinet Arbejdsmiljø og for Statens Museum for Kunst.

  • er medstifter af Genderwise, som indtænker køn og diversitet i kommunikations- og brandingarbejdet.

  • startede Powerkvinderne i 2009 med ambitionen om at gi' kvinder styrke privat, på jobbet, i medierne og i det offentlige rum. I Powerkvindernes regi har hun i 2015 startet Psykiskvold.dk og i 2022 Pengevold.dk

  • holder kurser og workshops i positiv kommunikation sammen med skuespiller Birgitte Raaberg. Inspirationen er hente fra solsikken, der vender sig mod lyset og mulighederne.

  • har sin egen hjemmeside anne-mette-barfod.dk, hvor du kan læse mere om hendes arbejde som idemager, konceptudvikling, skribent, strategiudvikler, brandingrådgiver, underviser, redaktør, journalist og kommunikatør.

Videnskab for alle sanser

Som mennesker har vi fem sanser og måske en sjette i form af vores intuition. Med videnskabs-kommunikation kan du som forsker appellere til modtagerens sanser via lyd, ord, billeder og andre former for iscenesættelse. Udfordringen er et stå stærkt som troværdig fagperson og samtidig tale til modtagernes hjerner og hjerter.

“De glemmer måske hvad du sagde, men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle sig, skulle den amerikanske forfatter W. Somerset Maugham engang have sagt.


I forskningens verden er der fokus på fakta. Når vi taler formidling, er det imidlertid relevant at hente inspiration fra

den græske filosof Aristoteles. Han mente, at der er tre måder at appellere til modtagerne på: etos, logos og patos:


  • Etos handler om afsenderens troværdighed. Det betyder, at du som forsker skal fremstå som vidende, ærlig og velmenende over for modtagerne. Hvis du har et godt etos, vil modtagerne have tillid til det, du siger, og her står du stærkt som fagperson.

  • Logos handler om afsenderens fornuft og om at bruge logiske argumenter, fakta og dokumentation for at underbygge sin påstand. Hvis man har et godt logos, vil modtagerne acceptere det, man siger, som sandt eller sandsynligt, og også her står du som forsker stærkt.

  • Patos handler om afsenderens følelser. Det betyder, at du skal vække følelser hos modtagerne, som støtter din sag og din forskning. Hvis du har et godt patos, vil modtagerne engagere sig i det, du siger. For forskere ligger patos ikke så meget til højrebenet som etos og logos - så det er særligt her, vi kan styrke formidlingen af din forskning. Det kan vi gøre med storytelling, eksempler, iscenesættelse, eksempler, farver, film og fotos m.v. I bogen 'Ildsjæle', som professor Eva Boxenbaum har skrevet i samarbejde med Anne-Mette Barfod, bliver stoffet levende med fortællinger og billeder af fotograf Anna Holte.


Aristoteles mente, at en god retoriker skulle bruge alle tre appelformer i balance, afhængigt af situationen og formålet. Samtidig er det nødvendigt at fokusere på sproget, så lixen ikke bliver for høj, og du kan præsentere nogle gode overskrifter på din forskning. At forske er at være nysgerrig på verden, og det er denne passion og dette personlige engagement, vi skal formidle sammen med tal, undersøgelser, rapporter m.v.



Viden i fokus!

Kurser og workshops

Vi tilbyder kurser i forskningsformidling, personlig gennemslagskraft, medietræning og strategisk kommunikation.

Forskningsformidling

Vi omsætter forskning til storytelling, så du som forsker vinder både hjerner og hjerter og kommer ud over rampen.

Strategi & kommunikation

Vi udvikler strategier, så dit budskab kommer ud til dine relevante interessenter og du opnår gennemslagskraft.

Forskningsformidling i praksis

  • Workshops
  • Medietræning
  • Formidlingskurser
  • Personlig branding
  • Powerpoints
  • Konferenceoplæg
  • Websites
  • SoMe
  • Blogs
  • Debatindlæg
  • Kronikker
  • Nyhedsbreve
  • Pressekontakt
  • Foto & layout
  • Ide- og koncept
  • Bogudgivelser
  • Iscenesættelse
  • Videoproduktion

Kontakt

Har du spørgsmål?

Vi er her for at hjælpe dig med enhver forespørgsel du måtte have. Lad os sammen skabe videnskabelig begejstring!

+45 12 34 56 78